Jag har blivit Bloggare!


Allt började med att en avställd dator med skärm skänktes mej. Kort därefter kom som gåva ett tangentbord, en mus med platta och en "liten pinne" som heter USB minne. Div. sladdar och kopplingar anslöts. De täcker golvet bakom datorn, till dammsugarens förtret.

I och med detta var grundinstalleringen klar. Spelet kunde börja! Vad väntade mej? Ualigen, eller blir det spännande?

Modet till detta har mina barnbarn givit mej. Jag som med bestämdhet hävdade att aldrig befatta mej med denna teknik. Ansåg mej för gammal och för trög att förstå. Men - hur kunde jag bedraga mej så radikalt? Plötsligt var jag anmäld till en nybörjarkurs i Data för seniorer. Där började vi med ordbehandling, vilket var som att skriva på maskin utan papper.

Att avancera in i internetvärlden var då inget hägrande mål. Kursen knallade på i lagom takt. Klickade hit och dit, fel och rätt. Konstigheter uppstod. Hur kunde det bli så? Hur gjorde jag, och varför?

En dag hade jag investerat i en enkel digitalkamera. Nu skulle jag kunna fota den skimrande skalbaggen i maskrosblomman, eller den färgsprakande fjärilen där den sitter på tallstammen. Anledningen till kameraköpet var att kursen hade framskridit till Bild och Bildspel. 
 
 Nu skulle jag kunna föreviga mina naturupplevelser och sedan föra över dem till datorn. Dessutom  inrama  bilderna med mitt eget musikval.  Skulle jag verkligen komma så långt så att jag fick visa mina egna naturprogram? Kände hur hjärtat ökade tempot och nyfikenheten tilltog.


Då dök barnbarnen upp med en överraskning!  "Nu mormor är du mogen för en Bloggsida!" Vad  då Bloggsida? Vad är det? "Lugn, lugn mormor, där kan du berätta om allt som du bl.a. ser ute i naturen. Du kan berätta om vad du dessutom sysslar med som pensionär. Kanske det kan glädja någon att hälsa på din Bloggsida.Titta här momor, så här presenteras du och din Blogg"
Då blev jag glädjerörd. Där fanns fyra färgglada bilder i en rad: Blommor, Solnedgång, Fågel, Kattunge, En målarpensel och ett notsystem. Hur kunde dessa mina underbara barnbarn med dessa utvalda bilder presentera sin mormor mitt i prick?

Idag har jag köpt in mej på internet!  Detta som jag skriver här och nu är det allra första på min Blogg!
Vad denna upplevelse kan utvecklas till, vet jag inte. Men två saker vet jag säkert: Jag är så nyfiken! Jag är skyldig mina barnbarn många tack och kramar som lotsat mej fram till denna kommande resa.

Nu känner jag att nästa inlägg kommer att gå bättre, lite säkrare. Detta är sååå roligt. Nu måste jag trycka på knappen  Spara.      

Hej så länge från mej och Kajsa!    Vem Kajsa är  berättar jag snart. Hon är inte en katt i alla fall!












Kommentarer
Postat av: Polisen

Det bästa jag någonsin har läst. Fortsätt så här! :D

2009-04-03 @ 22:37:00
Postat av: Sara

Hejsan och lycka till med bloggandet!



Du ska vara glad att du har ett så bra barnbarn som Jonna =)

2009-04-05 @ 20:01:50
URL: http://saraskrypin.blogg.se/
Postat av: johanna

shit coolt! lycka till med bloggandet iaf :D

2009-05-06 @ 23:38:28
URL: http://jahts.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0